Lakisääteisistä velvollisuuksista strategisiksi vahvuuksiksi
Työsuhteen elinkaaren hallinta on keskeinen osa henkilöstöjohtamista. Työsuhteeseen liittyy paljon operatiivisia sekä lakisääteisiä asioita, joita työnantajan ja siten esihenkilöiden tulee huomioida omassa esihenkilötyössään ja johtamisessaan. Työsuhteeseen liittyy paljon operatiivisia ja lakisääteisiä velvollisuuksia, jotka työnantajan sekä esihenkilöiden tulee huomioida yrityksen johtamisessa ja esihenkilötyössä.
Onnistunutta työsuhteen elinkaaren hallintaa tukevat dokumentoidut prosessit ja suunnitelmat. Kasvuvauhdissa tai muutostilanteissa mm. yrityksen sisäiset käytännöt ja ohjeet jäävät helposti kirjaamatta. Sisäiset käytännöt ja toimintatavat kannattaa kuitenkin kirjata huolellisesti kahdestakin syystä:
- Ne ovat kulttuurin perusta ja luovat yhteisiä käytäntöjä ja toimintatapoja jo alkuvaiheessa
- Niiden muuttaminen myöhemmin on hankalampaa vakiintuneiden käytäntöjen vuoksi
HR-konsulttimme voivat olla avuksi esimerkiksi seuraavien HR-asioiden kanssa:
- Työsuhteen aloitus- ja lopetusprosessit
- Palkkayhteyshenkilönä toimiminen, palkkaprosessien kehittäminen
- Talous- ja HR-osaajien rekrytointi
- Henkilöstökäsikirjat (kootusti työlainsäädännöstä ja TES:sta tulevat käytännöt sekä yrityksen omat toimintatavat eri tilanteissa, kuten matkustusohje, työaikapankkisopimukset, some-ohjeet ja -käytännöt, jne.)
- Lakisääteiset HR-asiat
Moni edellä mainituista asioista vie paljon aikaa, mikäli niitä ei ole suunnitelmallisesti pohdittu ja rakennettu. HR-asiantuntijamme hoitavat nämä asiat kanssanne kuntoon tehokkaasti ja joustavasti.
Jos et vielä oikein tiedä, mitkä asiat ovat kunnossa ja mihin pitäisi keskittyä, saatte varmasti hyödyn irti HR-starttityöpajasta!