Oliver Lindholm, Partner, CFO-palvelut

Kesätyöt vaihtuivat CFO:n ja Controllerin tehtäviin


Miten päädyit Greenstepille?

Opiskelin rahoitusta ja laskentatoimea Hankenilla ja haussa oli kesätyöpaikka. Opiskelukaverini työskenteli Greenstepillä ja hän neuvoi minua ottamaan yhteyttä. Greenstep kiinnosti erityisesti, koska talousasiat ja luvut ovat minulle sydäntä lähellä. Kävin läpi perinteisen hakuprosessin: lähetin CV:n ja hakemuksen, kävin kahdesti haastattelussa. Aloitin Assistant Business Controllerina toukokuussa 2011. Työskentelin pari kesää kokoaikaisena ja muun ajan osa-aikaisesti opiskelujen ohella, vaikka kyllä sekin oli melko täysipäiväistä. Taisin olla noin kahdestoista työntekijä.


Kerro aiemmasta työhistoriastasi

Ennen Greenstepiä työskentelin opiskeluiden ohella kesätöissä ja osa-aikaisena pienessä, neljän hengen tilitoimistossa. Siellä opin perusteet kirjanpidosta, palkanlaskennasta ja tilinpäätösten laadinnassa.

Olen aiemmin ollut myös Stockmannilla myyjänä. Yksi mieleenpainuva työ oli toimia Kala-Autossa myyjänä: kiersimme kaverin kanssa Vantaata pakettiautolla ja soitettiin ihmisten ovikelloja. Siellä, jos missä opin oikeasta asenteesta myyntityössä!

Kävin myös piipahtamassa puolisen vuotta yhdessä Big Four -talossa, koska oltuani Greenstepillä neljä vuotta, tuli tunne, että halusin nähdä, miten isossa konsulttitalossa asiat tehdään. Viihdyin sinällään hyvin, mutta kun Greenstepistä otettiin yhteyttä ja minua pyydettiin takaisin, paluupäätös oli helppo tehdä.

Millaisissa tehtävissä olet työskennellyt Greenstepillä?

Avustavana controllerina vastasin pääasiassa pienempien yhtiöiden kirjanpidosta ja konsernitilinpäätöksistä. Nyt CFO:n ja Controllerin roolissa minulla on esimerkiksi asiakas, jolle toimin heidän ainoana taloushenkilönä. Vastaan muun muassa budjetoinnista ja talouslukujen raportoinnista sekä toimin yhteyshenkilönä asiakkaan meille ulkoistamaan kirjanpitoon ja palkkahallintoon. Sparraan johtoa ja avustan päätöksenteossa talouteen liittyvissä asioissa. Laadin yhtiön hallitukselle tarvittavat materiaalit.

Lisäksi erilaiset projektit kuuluvat tehtäviini. Olen tehnyt finanssipuolen due diligence -toimeksiantoja, kehittänyt asiakkaan ostoprosessin läpivientiä, laatinut kauppakirjoja, salassapitosopimuksia ja varmistanut lailliset seikat yritysostotilanteissa.

Millaisia työpäiväsi ihan konkreettisesti ovat?

Se, millaisia työpäivät ovat, riippuu täysin, missä kohden kuuta mennään. Päiviin mahtuu asiakastapaamisia joko henkilökohtaisesti tai puhelimitse sekä talouden rutiinit kuten analyysit, raportointi, ennusteet, kuukauden clousaus ovat perustekemistä. Lisäksi sisäiset työt kuten tarjousten laadinta ja myyntimateriaalien työstö ovat olennainen osa päiviä.

Mikä työssäsi on parasta?

Ehdottomasti vaihtelevat työtehtävät ja se, että jokainen työpäivä on erilainen. Aina tulee vastaan haasteita, asioita, joita ei ole ennen tehnyt ja silloin oppii valtavasti. Meidän asiakkaat ovat todella kiinnostavia, on yrityksiä startupeista pörssiyhtiöihin ja toimialoja joka lähtöön.

Greenstep on erittäin yrittäjähenkinen, meininki on rentoa eikä tekeminen ole prosessiorientoitunutta. Kollegat ovat asiantuntevia, hyviä tyyppejä ja hauskoja. Täällä ei olla negatiivisessa mielessä kilpailuhenkisiä eikä käytetä kyynärpäätaktiikkaa.

"Kaikki auttavat toisiaan eikä sillä ole väliä, kuka saa creditin tehdystä työstä"


Mitä haluaisit kertoa henkilölle, joka miettii hakisiko Greenstepille töihin?

Hae! Suosittelen ehdottomasti! Työtehtävät ovat monipuolisia ja voit itse vaikuttaa siihen, mitä teet; jos sinua kiinnostaa jokin erityinen osa-alue tai projekti, se kyllä järjestyy. Täällä kollegat sparraavat sisäänajossa, henki on hyvä ja työsuhde-edut erinomaiset.

Mitä Greenstepiläisyys sinulle merkitsee?

Sitä, että saan tehdä juuri sitä työtä, mistä nautin mielenkiintoisten asiakkaiden ja mahtavien kollegoiden kanssa.