Att löneprocessen fungerar smidigt och korrekt är viktigt för både personalen, ekonomiförvaltningen och ledningen. En Payroll & HR Advisor, det vill säga kontaktperson för lön, skapar klarhet i löneprocessen och sköter både löpande och ad hoc-uppgifter kopplade till kundens löneprocess.
Trots att ett företag har valt att outsourca sin löneadministration har företaget själv vissa ansvar kopplade till löneprocessen, som till exempel att samla in nödvändigt material, säkerställa att uppgifterna är korrekta samt leverera detta material till den externa tjänsteleverantören. En Payroll & HR Advisor kan sköta dessa rutinuppgifter och dessutom erbjuda expertis och support i olika situationer.
Ett flexibelt och skalbart samarbete
För tjänsten ansvarar en Payroll & HR Advisor, som förutom sin egen kunskap har tillgång till hela Greensteps nätverk av löne- och HR-experter. Målet med tjänsten är att skapa klarhet i löneprocessen samt sköta återkommande rutin- och ad hoc-uppgifter för företagets del. Våra Payroll & HR Advisors kan i mån av möjlighet utveckla och effektivera processer, förstås med hänsyn till företagets rutiner.
Tjänsten är skalbar enligt företagets behov och kan tillämpas på deltid, som ett projekt eller på heltid - beroende på företagets storlek och behov. Våra Payroll & HR Advisors har varit med och utvecklat företags löneprocesser som projekt, fungerat som vikarier eller ansvarat för hela löneprocessen som en del av företagets HR-team. Tjänsten kan inkludera ovannämnda uppgifter, men Payroll & HR Advisorn kan också fungera som huvudanvändare för kundens HR-system eller sköta global HR-rapportering. Tjänsten kan även kombineras med våra operativa HR-tjänster.
De vanligaste uppgifterna som en kontaktperson inom lön kan ansvara för är:
- Genomgång och automatisering av processer, som inkluderar arbetsförhållandets olika skeden, arbetstids- och frånvarouppgifter samt semestrar.
- Insamling, kontroll, godkännande och leverans av löneuppgifter.
- Upprätthållande av kundens system samt utveckling av dessa i samråd med kunden.
- Support åt teamledare och personal i frågor kopplade till arbetsförhållandet, bland annat kollektivavtal, tillämpning av lagändringar och praxis för arbetsresor.
- Kommunikation med interna och externa intressenter, så som försäkringsbolag, företagshälsovård, FPA, Inkomstregistret
En kontaktperson inom lön förenklar personalhanteringen på många sätt
- Du har alltid tillgång till professionellt stöd och kontaktpersonen är redo att hjälpa till i utmanande situationer och med ad hoc-uppgifter.
- Du sparar tid och pengar genom att ha en kontaktperson som säkerställer kvaliteten i löneadministrationen och minimerar risken för fel.
- Medarbetarna blir nöjdare eftersom kontaktpersonen säkerställer en smidig löneprocess och ger stöd till medarbetarna vid lönerelaterade frågor och problem.
- Kontaktpersonen inom lön effektiviserar och automatiserar löneprocessen och minskar därmed det manuella arbetet.
Våra Payroll & HR Advisor-konsulter har varit aktiva i en rad projekt för att utveckla effektiva löneprocesser. De har även fungerat som vikarier vid frånvaro och tagit ansvar för hela löneprocessen som en integrerad del av våra kunders HR-team. Dessutom besitter vårt team gedigen erfarenhet inom områden som administration av HR-system och global HR-rapportering. Vi är alltid redo att implementera skräddarsydda lösningar som möter dina specifika behov.