Palveluyrityksissä asiakkaan rooli on iso ja asiakas on usein integroitu osa palvelun tuottamisessa. Palveluyritykset fokusoivat vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin tuottamalla erinomaista palvelua, rakentamalla suhteita ja tarjoamalla poikkeuksellisia kokemuksia.
CFO:n rooli palveluyrityksissä on usein laaja ja monipuolinen. Kasvuyrityksissä CFO:n vastuunalueeseen voi kuulua mm. rahoitus, taloushallinto, juridiset asiat ja henkilöstöhallinta. Tässä blogikirjoituksessa keskitytään talousraportoinnin ja -suunnitellun keskeisiin elementteihin.
Talousraportointi
Taloudellinen raportointi ja seuranta antaa arvokasta tietoa yrityksen taloudellisesta tilasta, sekä tukee kustannushallintaa ja päätöksentekoa. Kuukausiraportissa seurataan yrityksen taloudellista tilannetta ja kehitystä kuukausitasolla. Usein verrataan toteutuneita lukuja budjettiin ja seurataan myös keskeisiä taloudellisia mittareita ja tavoitteita. Tavanomaiseen kuukausiraportoinnin lisäksi palvelualan yrityksissä korostuu myös ennustamisen ja kassahallinnan tarve.
Budjetointi ja ennustaminen
Budjetointi on tärkeä työkalu, jota palveluyritykset voivat hyödyntää taloudellisen hallinnan parantamiseksi ja liiketoiminnan tavoitteiden saavuttamiseksi. Budjetointi auttaa suunnittelemaan tulevia tuloja ja menoja, mikä mahdollistaa paremman resurssien hallinnan. Budjetin avulla voidaan seurata, kuinka hyvin yritys saavuttaa taloudelliset tavoitteensa ja verrata toteutuneita lukuja budjetoituihin lukuihin.
Palvelu-alalla ennustamiseen liittyy usein paljon epävarmuutta ja saattaa olla tilanteita, jossa on pakko tehdä päätöksiä epävarmuudessa. Ennusteista tehdään siksi usein useita eri versioita, jossa huomioidaan eri skenaarioita, ja ennusteita saattaa olla tarve päivittää usein, kun käytettävissä oleva tieto muuttuu tai lisääntyy.
Kassavirta ja kassahallinta
Kassavirtalaskelma seuraa rahan sisään- ja ulosvirtauksia. Laskelman avulla seurataan yrityksen likviditeettiä, eli että yrityksellä on riittävästi rahaa päivittäisten toimintojen pyörittämiseen ja tuetaan kassahallintaa. Hyvä kassavirta mahdollistaa investointeja kasvuun ja kehitykseen ja mahdollistaa lainojen takaisinmaksua.
Kassahallinta tarkoittaa kassavirran suunnittelua, seurantaa ja optimointia. Kasvuyrityksissä, jossa rahat ovat usein tiukoilla saattaa olla tarve seurata kassaa viikoittain tai jopa päivittäin. Kassavirtaennusteiden laatimisella voi ennakoida mahdollisia ongelmatilanteita.
Käytännöt, joita voi käyttää kassavirran parantamiseen ovat mm.:
- Myyntisaamisten hallinta: Seurataan että asiakkaat maksavat laskut ajallaan. Jossain tapauksissa voi olla syytä tarjota kannustimia nopeista maksusuorituksista
- Kulujen hallinta: kulujen tarkastus ja optimointi, jotta pystytään välttämään tarpeettomia menoja ja löytää säästömahdollisuuksia. Ostojen tehdessä kannattaa pyrkiä saamaan hyviä maksuehtoja ja hintoja.
- Rahoitusvaihtoehtojen hyödyntäminen: esim. lainoja, luottoja tai myyntisaamisten myyntiä.
- Teknologia: Kun myyntilaskuja on paljon voi olla fiksua hyödyntää ohjelmistoa, joka automatisoi laskutusta ja maksujen seurantaa. Analytiikkatyökalut voi auttaa ymmärtämään kassavirran trendejä.
Ennustaminen ja kassahallinta ovat keskeisiä elementtiä palveluyrityksen taloudelliselle menestykselle. Nämä elementit auttavat yrityksiä suunnittelemaan tulevaisuutta, seuraamaan suorituskykyä ja hallitsemaan riskejä. Noudattamalla hyviä käytäntöjä ja systemaattista prosesseja, palveluyritykset voivat parantaa taloudellista tilannettaan ja saavuttaa liiketoimintatavoitteensa.
Jos kaipaat apua talousraportoinnin parissa, Grenstepin CFO tai Controller voi auttaa esimerkiksi nykytilanteen kartoittamisessa, auttaa kehittämään tai rakentamaan talousprosesseja ja jatkuvassa raportoinnissa ja seurannassa.
Julkaistu 04.08.2025