Työntekijät osana yrityksen rekrytointiprosessia

Pari vuotta sitten Joria ja Mikaelia yhdisti pääaine, jääkiekkokaukalo, yhteiset kaverit sekä Jyväskylän yliopiston viestinnän kurssilla tehty ryhmätyö. Nyt he ovat työskennelleet yhdessä Greenstepin markkinointitiimissä jo yli puoli vuotta. Miten näin pääsi käymään?

Perinteinen rekrytointiprosessi alkaa työpaikkailmoituksen julkaisulla valituissa kanavissa, jatkuu kymmenien tai jopa satojen hakemuksien läpikäynnillä ja päättyy muutaman haastattelukierroksen jälkeen ehdokkaan valintaan. Tämä ei ole kuitenkaan ainut oikea tapa löytää timanttisia työntekijöitä. Yritykseen sopivien henkilöiden löytämisessä käytetään Greenstepillä monipuolisesti erilaisia rekrytointikanavia, josta nykyisten työntekijöiden verkostojen hyödyntäminen on yksi.

Hyvä esimerkki tästä on Greenstepin markkinointiduo Mikael Vihriälä ja Jori Lagerblom. Pari vuotta sitten heitä yhdisti pääaine, jääkiekkokaukalo, yhteiset kaverit sekä Jyväskylän yliopiston viestinnän kurssilla tehty ryhmätyö. Ilmeisesti Jorin ryhmätyöskentely teki lähtemättömän vaikutuksen Mikaeliin, sillä kun Greenstepillä avautui markkinointitiimissä paikka, tiesi Mikael ketä tehtävään voisi suositella.

- Luulisi, että vastavalmistuneena markkinointiopiskelijana olisi tosi helppoa keksiä ehdokkaita, mutta se oli yllättävän vaikeaa. Toki minulla on verkostossani monta hyvää tyyppiä, mutta kun kyseessä on omaan tiimiin rekrytointi, pitää kaiken täsmätä. Sitten tuli Jori mieleen! Tiesin, että hän on hands on-tyyppi, joka todella saa asioita aikaiseksi. Tiesin myös, että hän sopisi hyvin tiimiin ja yritykseen, ja toisi mukanaan arvokasta osaamista, kertoo Mikael.

Greenstep ei ollut Jorille ennestään tuttu yritys ja yhteydenotto tuli hänelle täysin yllätyksenä ollessaan matkalla tyttöystävänsä luokse Kanadaan. Pienen taustatutkimuksen ja Mikaelin kanssa käydyn keskustelun jälkeen hän päätti kuitenkin tarttua tilaisuuteen ja hakea paikkaa Greenstepillä. Jorin mielestä se kertoo jo yrityksestä paljon, jos tuttu haluaa suositella yritystä työnantajana:

- Ei kaverille suosittelisi myöskään huonoa ravintolaa tai surkeaa puhelinta - tai jos tekisi, ei olisi hirveän hyvä kaveri, Jori sanoo nauraen.

    Greenstepillä kaikki ehdokkaat käyvät läpi saman, huolellisen rekrytointiprosessin. Rekrytointipäätöksiä ei haluta kuitenkaan pöyritellä turhaan eikä ylimääräisiä prosesseja pitää vain muodon vuoksi: jos työntekijän tausta, kokemus ja asenne ovat kohdillaan, halutaan yrityksenkin puolesta toimia nopeasti. Jorin kohdalla työsopimus oli allekirjoitettu kolmessa viikossa suosituksen jälkeen, ja nyt Jori ja Mikael ovat työskennelleet yhdessä menestyksekkäästi jo yli puolen vuoden ajan.

    Ystävän kanssa töissä – uhka vai mahdollisuus?

    Tutun kanssa työskenteleminen voi tuoda mukanaan omat haasteensa, ja moni ajattelee tilanteen johtavan helposti siihen, että oma aktiivisuus vähenee ja että työn laatu kärsii. Jorin ja Mikaelin näkemys asiasta on kuitenkin täysin päinvastainen, ja heidän kokemuksensa perusteella yhteistyö työpaikalla on toiminut varsin moitteettomasti alusta asti.

    Alkuun suurimmat hyödyt tutun kanssa työskentelemisessä näkyvät Jorin mukaan siinä, että tutustumiseen ei mene yhtä paljon aikaa ja asioihin pääse helpommin kiinni. Kommunikointi on myös helpompaa ja suorempaa heti alusta saakka, mikä johtaa useimmiten tehokkaampaan tekemiseen.

    - Se, että tiimissä on ennestään tuttu ihminen vaikuttaa positiivisesti työntekoon. Tuen vuoksi omaa tekemistä ei tarvitse turhaan yrittää silotella ja kommunikointi on helpompaa, varsinkin alkuvaiheessa. Se tuo useimmiten myös koko tiimille hyvän fiiliksen ja vaikuttaa positiivisesti tiimin rakentumiseen, kun on tuttu pari, hän toteaa.

    Mikaelin mielestä työn ja siviilielämän rajat häilyvät hyvällä tavalla, ja keskustelut vaihtuvat lennossa mökkiviikonlopusta kampanjasuunnitteluun. Näin töissä on helpompaa olla juuri oma itsensä eikä töihin mennessä tarvitse laittaa päälle erillistä työroolia. Vaikka fokus saattaa joskus lipsahtaa sivuraiteille, yhteiset naurut maksavat itsenä takaisin luovina ideoina ja työssä jaksamisena.

    - En ole ihan varma kumman idea oli istuttaa toimistokoira asiantuntijavideoinneissa piinapenkkiin, mutta olihan se aika hauskaa! Jori kiteytti tapahtuneen napakalla copytekstillä: "Meillä kaikki ovat asiantuntijoita - toimitusjohtajasta toimistokoiraan", Mikael kertoo.

    Jori ja Mikael arvostavat sitä, että Greenstepillä työntekijöihin luotetaan ja heille annetaan mahdollisuus vaikuttaa myös rekrytointeihin omilla verkostoillaan. Luottamus on tärkeä osa yrityskulttuuria ja Greenstepillä uskotaankin vahvasti, että työntekijät tietävät minkälainen tyyppi sopisi yritykselle. Tämä on myös osoittanut pitävän paikkansa, sillä Jorin lisäksi Greenstepillä on vuosien varrella tehty useampia suosituksesta alkanutta rekrytointia.

    Greenstepin rekrytoija Anette Salosen mukaan Greenstepillä työntekijälähettiläisyys ei tarkoita sitä, että työntekijöiden tulisi ylistää yritystä maasta taivaisiin sosiaalisissa medioissa, vaan sillä halutaan aidosti löytää yritykseen sopivia henkilöitä hyödyntämällä nykyisten työntekijöiden verkostoja. Greenstepillä ei myöskään tarjota työntekijöille rekrytointipalkkioita tai muita porkkanoita vaan suositusten antamisen halutaan olevan täysin vapaaehtoista ja oma-aloitteista.

    - Meillä työntekijälähettiläisyys alkaa siitä, että haluamme työntekijämme viihtyvän niin hyvin, että he aidosti haluavat suositella meitä työnantajana omassa verkostossa. Se on meille erinomainen merkki siitä, että olemme tehneet asioita oikein.

      Kaikki Greenstepin avoimet työpaikat löydät täältä. Hae itse tai vinkkaa kaverille!

      Kaikki artikkelit

      Katso kaikki artikkelit