Tehosta ostoreskontran toimintaa kymmenillä prosenteilla muutamassa tunnissa
Simo Parkkali
Sales Director
Ostoreskontra on keskeinen osa yrityksen taloushallintoa, ja sen tehokas hallinta voi tuoda merkittäviä säästöjä ja parantaa kassavirtaa. Monille yrityksille ostoreskontran hallinta voi kuitenkin olla aikaa vievää ja monimutkaista.
Tehoa työhön ostoreskontran automaatioilla
Yksi tehokkaimmista tavoista tehostaa ostoreskontraa on automatisoida mahdollisimman moni siihen liittyvistä prosesseista. Automatisointi vähentää manuaalista työtä, minimoi virheiden mahdollisuutta ja vapauttaa resursseja muihin tehtäviin. Nykyään on saatavilla monia ohjelmistoja, jotka voivat automatisoida laskujen käsittelyn, maksujen seurannan ja raportoinnin.
Automatisoidut järjestelmät voivat myös integroitua muihin yrityksen käyttämiin taloushallinnon ohjelmistoihin, mikä parantaa tiedonkulkua ja vähentää päällekkäistä työtä. Integraatioiden avulla voidaan saavuttaa reaaliaikainen näkyvyys yrityksen taloudelliseen tilanteeseen, mikä helpottaa päätöksentekoa ja strategista suunnittelua.
Kuinka onnistun oikean automaatioratkaisun kanssa?
Kun valitset automatisointiratkaisua, on tärkeää arvioida yrityksesi tarpeet ja valita järjestelmä, joka skaalautuu liiketoimintasi mukana. Hyvin suunniteltu automatisointi voi tuoda merkittäviä kustannussäästöjä ja parantaa tehokkuutta pitkällä aikavälillä.
Oikean ohjelmiston valinnan lisäksi pitää huolehtia myös tiimin osaamisen varmistamisesta. On tärkeää, että kaikki järjestelmän käyttäjät ymmärtävät sen toiminnot ja osaavat hyödyntää niitä tehokkaasti. Koulutus voi sisältää sekä järjestelmän teknisen käytön että parhaiden käytäntöjen omaksumisen ostoreskontran hallinnassa.
Henkilöstön tulee myös pystyä tunnistamaan prosessien poikkeamat mahdollisimman hyvin, jolloin automaatiotyökalun tuottama arvo saadaan kohdistettua oikeisiin kohtiin.
Hyvin koulutettu henkilökunta voi merkittävästi parantaa järjestelmän käyttöastetta ja varmistaa, että automatisoinnista saadaan irti kaikki mahdollinen hyöty. Koulutuksen tulisi olla jatkuvaa, jotta henkilöstö pysyy ajan tasalla uusista ominaisuuksista ja toimintatavoista.
Tehosta ostoreskontran toimintaa kymmenillä prosenteilla muutamassa tunnissa
Greenstep tarjoaa asiakkailleen mahdollisuuden tehostaa omia toimintojaan mm. prosessilouhintapalvelun avulla.
Prosessilouhinta arvioi organisaation prosessien toimivuutta systemaattisen analyysin avulla. Automatisoitu analyysi tutkii prosessit alusta loppuun ja tunnistaa niiden pullonkaulat ja muut kehityskohteet ja jopa ehdottaa korjaavia toimenpiteitä. Tämä auttaa ymmärtämään miten prosesseja voidaan kehittää ja millaisia vaikutuksia sillä on liiketoimintasi kannalta.
Prosessilouhinnan esiin tuomien tietojen analysointi on tärkeä osa ostoreskontran kehittämistä. Analysoinnin avulla voidaan tunnistaa toistuvia ongelmia tai trendejä, joita voidaan hyödyntää prosessien kehittämisessä. Esimerkiksi virheiden analysointi voi paljastaa koulutustarpeita tai järjestelmän puutteita, jotka on korjattava.
Analysointi voi myös auttaa arvioimaan, miten hyvin automatisointi ja kassavirran optimointi ovat onnistuneet, ja missä on vielä parantamisen varaa. On tärkeää, että analysointi on säännöllistä ja että sen tulokset hyödynnetään aktiivisesti prosessien kehittämisessä.
Greenstepin tarjoama prosessilouhintamalli antaa muutaman tunnin työllä valmiudet automatisoida ja tehostaa ostoreskontraa jopa kymmeniä prosentteja. Pystymme tunnistamaan avainprosessienne pullonkaulat ja antamaan ratkaisuehdotuksen ensimmäisellä tapaamisella.
Onko yrityksesi valmis ottamaan ostoreskontran hallinnan seuraavalle tasolle?
Julkaistu 11.10.2024