Greenstep tarjoaa Leppäkoskelle sujuvaa palkanlaskentaa ja palkkayhteyshenkilöpalvelua
Greenstep tarjoaa Leppäkoski Group Oy:lle palkanlaskennan ja henkilöstöraportoinnin palvelua, sekä palkkayhteyshenkilöpalvelua. Haastattelimme Leppäkoski Groupin HR- ja viestintäpäällikköä, Tiina Monosta, heidän kokemuksistaan yhteistyöstämme.
Leppäkoski tarjoaa asiakkailleen kestäviä sähkönjakelu-, kaukolämpö-, maakaasu- energiatehokkuus- ja kokonaisvaltaisia energiaratkaisuja muuttuviin tarpeisiin, ja uutena palveluna heillä on energiapuun hankinta. Konsernin muodostavat emoyhtiö Leppäkoski Group Oy ja sen sataprosenttisesti omistamat tytäryhtiöt, Leppäkosken Sähkö Oy, Leppäkosken Lämpö Oy ja Grid.vc Oy. Konsernin liikevaihto vuonna 2023 oli 46,2 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä on noin 80.
Sujuvaa palkanlaskentaa, joka mahdollistaa automatisoidun henkilöstöraportoinnin
Leppäkoski Group on ulkoistanut palkkahallintonsa Greenstepille. Kuukaudessa lasketaan noin 80 hengen palkat energia-alan TES:in mukaisesti. Greenstep valikoitui palkkahallinnon kumppaniksi, sillä Greenstep hoiti jo tytäryhtiön Grid.vc Oy:n palkat.
– Leppäkoski Groupin, -Sähkön ja -Lämmön palkanlaskennasta teimme joskus aiemmin kilpailutusta, jolloin tapasimme myös Greenstepin edustajan. Siitä tapaamisesta jäi hyvä fiilis, vaikka se ei vielä silloin johtanutkaan sopimukseen. Kun palveluntarjoajan kilpailuttaminen tuli jälleen ajankohtaiseksi, päädyimme valitsemaan Greenstepin, Tiina kertoo.
Palkkapalvelun valintaan on oltu Leppäkoskella tyytyväisiä. Tiinan mukaan palvelu on ollut hyvin ammattitaitoista ja osaavaa, sekä sujuvaa. Prosesseja on jatkuvasti pyritty kehittämään ja tulevaisuudessa tarkoituksena olisi kehittää myös automaatiota.
Myös henkilöstöraportointi on tuonut etuja HR-työhön. Palkanlaskennan järjestelmästä, Mepcosta, kaikki tarvittava data on integroitu kätevästi Power BI -alustalle, josta löytyy kaikki tärkeät henkilöstöön liittyvät raportit samasta paikasta ja ajantasaisina.
Palkkayhteyshenkilöpalvelu vapautti HR-päällikön aikaa muihin tehtäviin
Palkkayhteyshenkilöpalvelun valintaan päädyttiin ajanhallinnallisista syistä. Vaikka palkkapalvelu olisi yrityksessä ulkoistettu, jää yrityksen vastuulle tehtäviä, kuten esimerkiksi aineiston keruu, sen oikeellisuuden varmistaminen ja materiaalin toimitus oikea-aikaisesti palkkapalvelua tuottavalle toimittajalle – ja näitä tehtäviä palkkayhteyshenkilö voi hoitaa yrityksen puolesta.
Greenstepin palkkayhteyshenkilö tarjoaa Leppäkoski Groupin henkilöstölle myös asiantuntevaa neuvontaa ja tukea palkanlaskentaan liittyvissä kysymyksissä, auttaa yrityksen sisäisiä toimintayksikköjä sekä johtoa palkkoihin liittyvissä asioissa.
– Tein itse aiemmin käytännössä palkkayhteyshenkilön työt. Minulla on kuitenkin myös kolme muuta isoa roolia yrityksessä, joten aika oli kortilla. Kehitystyölle ei oikein jäänyt aikaa, ja työstä tuli vain sellaista tulipalojen sammuttelemista. Tuntui, ettei mitään tehtävää pysty tekemään kunnolla, Tiina muistelee, ja jatkaa:
– Nyt kun meillä on palkkayhteyshenkilö, niin on jäänyt aikaa kehitystyölle ja on pystynyt keskittymään paremmin muihin työtehtäviin. Totta kai se on myös vaikuttanut positiivisesti myös omaan jaksamiseen.
Asiantuntevaa ja luotettavaa palvelua jatkuvan kehittämisen periaatteella
Tiina kertoo, että palvelu on ollut luotettavaa ja Greenstepin laajasta asiantuntijajoukosta he ovat saaneet monipuolisesti tukea eri asioihin.
– Greenstepin vahva asiantuntijuus on ollut hieno juttu. Olen saanut apua ja vastauksia kysymyksiin. Se on tässä kiireisessä työssä ja hektisessä maailmassa tärkeää, että saa nopeasti asiantuntevaa apua.
Sujuvan palvelun lisäksi yhteydenpito on ollut hyvää, ja palveluita pyritään kehittämään jatkuvasti:
– Meidän yhteydenpitomme on toimivaa, ja etenkin säännölliset palaverit ovat olleet hyviä. Meillä on yhteistyössä hyvä jatkuvan parantamisen periaate – mietitään yhdessä, mitä kehittämistä kussakin prosessissa on ja kuinka prosesseja voidaan entisestään tehostaa laadusta tinkimättä.
Julkaistu 17.06.2024