Interim CIO tuo johtoryhmätason ICT-osaamista ja -näkemystä muuttuviin tarpeisiin

Vaatiiko ICT-toimintosi kehittämistä monella osa-alueella, mutta kehitys laahaa rekrytoinnin haasteiden vuoksi? Onko pöydällä tärkeitä hankkeita, mutta pysyvän resurssin palkkaaminen väliaikaiseen tarpeeseen arveluttaa?

Interim CIO on joustavasti organisaation tarpeisiin räätälöitävä palvelu, joka tuo yrityksen ICT-organisaatioon väliaikaista, erityisen kokenutta ja osaavaa senior-tason asiantuntemusta. Tarve voi syntyä esimerkiksi useiden yhtäaikaisten kriittisten hankkeiden vuoksi, jotka on toteutettava tiukassa aikataulussa ja luotettavasti. Palvelu on hyödyllinen myös tilanteissa, kuten henkilövaihdoksissa tai yritysjärjestelyissä. Lisäksi interim CIO on erinomainen ratkaisu, kun ICT-organisaatio tarvitsee vahvaa asiantuntemusta, kokemusta ja sparrausta kehittyäkseen.

ICT-ammattilaiset apunasi

Interim CIO -palvelumme tarjoaa käyttöösi kokeneen, eri elinkaaren vaiheissa olevien yritysten ICT-organisaatiden johto- ja kehitystehtävissä toimineen asiantuntijan. Lisäksi interim CIO -ratkaisu mahdollistaa mahdollisimman joustavan pääsyn Greenstepin huippuosaajien palveluihin, esimerkiksi liiketoimintajärjestelmien kehittämisen ja data-analytiikan tarpeisiin.

Kaikki interim CIO -roolissa toimivat henkilöt omaavat kokemuksen ja osaamisen toimia haastavassakin liiketoimintaympäristössä:

  • Liiketoiminnan ymmärrys: Interim CIO:t ovat toimineet urallaan kaikkien keskeisten liiketoiminnan funktioiden kanssa, HR:stä taloushallintoon ja markkinoinnista tuotekehitykseen. Sidosryhmästä riippumatta, yhteinen kieli ja ymmärrys löytyy helposti.
  • Kommunikaatiotaidot: Olemme kokeneita muutosjohtajia ja kommunikoijia. Jokaisella CIO-resurssilla on pitkä historia johtoryhmätyöskentelystä ja C-level-yhteistyöstä.
  • Pitkä IT-kokemus: CIO-resurssit tuntevat kaikki eri näkökulmat yrityksen IT-funktioon; me tiedämme miltä hyvä ICT-toiminto näyttää ja mitä kyvykkyyksiä se tarvitsee.
  • Kyky ottaa omistajuus: Kun ratkaistavat ongelmat on ymmärretty ja tavoite CIO-toiminnalle asetettu, analysoimme tilanteen yhdessä sidosryhmien kanssa. Sen jälkeen suunnitellaan ja kommunikoidaan tehokkaasti toimenpiteet.
  • Huippuluokan tuntemus teknologioista: Hahmotamme laajat, monimutkaiset järjestelmä- ja data-kokonaisuudet. Keskustelemme sujuvasti arkkitehtien ja asiantuntijoiden kanssa heidän kielellään. Tiedämme mitä eri teknologioilla on mahdollista saavuttaa, ja mitä toteutus vaatii

Koko ICT:n tehtäväkenttä katettuna

Organisaation ICT-funktio näyttäytyy liiketoiminnalle usein teknologian ja liiketoimintajärjestelmien kautta. Vahva, liiketoiminnan vaateen tasolla pysyvä ja innovointia mahdollistava ICT-toiminto rakentuu vahvojen kyvykkyyksien kautta, pitäen sisällään myös eri teknologioista riippumattomat asiat. Greenstepin CIO-resurssit pystyvät tukemaan ICT-organisaatiotasi koko sen tehtäväkentän laajuudelta, huomioiden kaikki hyvän ICT-funktion tarvitsemat kyvykkyydet:

  • IT-infrastruktuuri ja sen operointi ja tuki
  • Liiketoiminnan tarvitsemat järjestelmien ja sovellusten kehittäminen ja tuki
  • Tieturvan ja yksityisyyden vaatimukset
  • Datan hallinta ja analytiikka, tekoälyratkaisut
  • IT:n talouden ja toimittajien hallinta
  • IT:n organisaation ja osaamisen kehittäminen
  • Kokonaisarkkitehtuuri (”enterprise architecture”)
  • Projektien, projektiportfolion ja tiekartan hallinta
  • Riskien hallinta, liiketoiminnan jatkuvuuden turvaaminen (”business continuity”), vaatimustenmukaisuus (”compliance”)
  • Strategia ja innovointi
Interim CIO -palvelu Greenstepiltä


Konkreettista kehitystä CIO-palvelulla

Käytännön tasolla kyvykkyyksien kehittäminen tapahtuu erittäin konkreettisten, suunniteltujen toimenpiteiden ja hankkeiden kautta. CIO-palvelulla päästään siis aina helposti nähtäviin ja todennettaviin lopputuloksiin – harvoin, jos koskaan, tuloksena on vain teoreettinen raportti tai dokumentti. CIO-palvelumme on auttanut asiakkaita mm. seuraavien haasteiden kanssa:

  • Lisenssien käyttö ja niistä aiheutuvat kulut vaativat optimointia.
  • IT-hankinnat halutaan harmonisoida koko konsernin tasolla ja toimittajakenttää selkiyttää.
  • Kasvuyrityksessä halutaan varmistua, että kokonaisarkkitehtuuri lähtee alusta asti kehittymään kestävään, skaalautuvaan, ja helposti hallinnoitavaan suuntaan.
  • Loppukäyttäjien järjestelmien asentaminen halutaan automatisoida täysin.
  • Järjestelmäkenttää hautaan harmonisoida, ja kokonaisarkkitehtuuri rakentaa kestäväksi ja skaalautuvaksi.
  • Tietoturva ja siihen liittyvä vaatimustenmukaisuus tuottavat epävarmuutta.
  • Tekoälyn käytännön sovelluksiin on hankala päästä, johtuen datan hallinnoinnin ja data-arkkitehtuurin puutteista.
  • Teknisen tuen käytännöt ovat eriytyneet eri tytäryhtiöissä, johtaen ristiriitaisuuksiin ja sekaannuksiin.
  • IT:n suuntaa ja tavoitetilaa ei olla pohdittu eikä sovittu. Tiekartta ja strategia puuttuu.
  • IT:n ja muiden liiketoimintafunktioiden yhteistyön käytännöt puuttuvat, jolloin yhteistyö ja vastuut ovat epäselvät, johtaen epäoptimaaliseen toimintaan.
  • Keskeisiä IT:n prosesseja ei ole määritelty, jolloin ne ovat muodostuneet epäedullisiksi kokonaisuuden kannalta.
  • Meneillään on useita liiketoiminnan kannalta kriittisiä hankkeita, ja oman IT:n resurssit eivät riitä niiden läpiviemiseen laadukkaasti.
  • IT-johdossa tapahtuu yllättäviä henkilöstövaihdoksia, ja tarvitaan apua turvaamaan esimerkiksi meneillään olevien hankkeiden jatkuvuus.
  • Yritysjärjestelyt aiheuttavat tarvetta uudelleenorganisoida myös IT-toimintoa ja järjestelmäekosysteemiä.