Kokonaisratkaisulla tehoa NetSuiteen

Net Suite kayttoonotto 3
Mikael vihriala

Mikael Vihriälä

Manager, CRM and Customer Insight

NetSuite ERP:inä tarjoaa merkittävän ponnahduslaudan yrityksen kasvulle ja kansainvälistymiselle. NetSuiten täyden potentiaalin vapauttaminen vaatii kuitenkin paljon asiantuntemusta ja monialaista osaamista. Siksi oikean Netsuite-palveluntarjoajan valintaan kannattaa panostaa.

Miksi NetSuite on ERP-markkinan yksisarvinen?

NetSuite mahdollistaa koko liiketoiminnan (esim. tuotannonohjauksen, laskutuksen, varaston, CRM:n, lomalaskennan, ja tuntikirjausten) tuomisen samalle alustalle. NetSuite on tuettu myös yli 160 maassa. Perinteinen ERP-järjestelmä on usein sen sijaan valmis toiminnanohjauksen paketti, johon pyritään erikseen kytkemään kiinni esimerkiksi HR-, talous- ja myyntijärjestelmiä.

NetSuiten ajatusmaailma perustuu siihen, että järjestelmä voidaan suunnitella ja räätälöidä vastaamaan yritysten yksilöllisiin tarpeisiin. Vaikka NetSuite mahdollistaa asiakaskohtaiset muokkaukset, liikkeelle lähdetään aina NetSuiten tarjoamista olemassa olevista prosesseista ja ratkaisuista. Asiakkaan toivoessa NetSuite on mahdollista myös yhdistää lisäksi muihin järjestelmiin.

Onkin totta, ettei NetSuiten käyttöönotto olekaan pelkkä ohjelmistoprojekti – kyse on liiketoiminnan tarkastelusta ja järjestelystä niin, että ERP tukee toimintaa jatkossa. Tämä työ vaatii luonnostaan myös monialaista liiketoimintaosaamista; Greenstepillä ERP-tiimin piirtämiin suunnitelmiin haetaan aina substanssiammattilaisten kädenjälki. Talousprosessien suunnittelussa mukana on kokeneita talousammattilaisia ja lomalaskentaan konsultoidaan PHT-palkanlaskijoita sekä HR-asiantuntijoita. Entä miltä kuulostaisi, jos yrityksesi kirjanpidosta vastaisi ammattilainen, joka on ollut mukana koko systeemin suunnittelussa? Meillä se onnistuu.

Me Greenstepillä kehotammekin valitsemaan NetSuite-kumppaniksi sellaisen toimijan, jonka osaaminen ulottuu myös käyttöönoton jälkeiseen aikaan. Me pidämme NetSuiten jatkuvaa tukea ja jatkokehitystä kunnia-asiana, jotta huolella suunnitellusta moottorista saadaan kaikki tehot irti. ERP-projektin lisähyödyt ovat tulleet konkreettisesti esiin useilla asiakkaillamme kuukausittain rullaavien talous-, palkkahallinto-, ja rapotointipalveluiden kautta. Ei enää turhaa tiedon siirtelyä paikasta toiseen vaan keskittymistä oikeisiin asioihin.

Monipuolinen tiimi tuo asiakkaalle laatua

2010-luvun puolessa välissä huomasimme Greenstepillä, kuinka olennaista osaa ERP-järjestelmä näyttelee yrityksen sujuvassa arjessa. Koimme velvollisuudeksemme ryhtyä palvelemaan asiakkaitamme myös ERP-projekteissa valiten keihäänkärjeksemme NetSuiten. Tiimi alkoi rakentumaan vuonna 2017 NetSuite-guru Riku Vennon johdolla. Nykyään osaamisellaan asiakkaita ilahduttaa jo 35 kokenutta NetSuite- ja ERP-asiantuntijaa.

Tiimin jäsenillä on kokemusta eri toimialoilta ja työtiimit kootaan aina vastaamaan juuri tietyn asiakkaan tarpeisiin. Laajan konsulttitaustan lisäksi ERP-asiantuntijamme ovat myös aiemmin toimineet asiakkaan roolissa NetSuiten käyttöönottoprojekteissa. Ja mikä arvokkainta, Greenstepillä NetSuiten käyttöönottojen tukena toimii yli sata talous-, HR- ja integraatioasiantuntijaa.

Monialaisen tiimimme ansiosta pystymme luomaan asiakkaillemme ratkaisun, joka kattaa enemmän kuin vain ERP-järjestelmän. Uskommekin, että uuden ERP:n käyttöönotto on järkevää vain silloin, kun se sidotaan kiinni koko yrityksen liiketoimintaan. Kokonaisuus voi sisältää esimerkiksi seuraavia Greenstepin NetSuiteen mahdollistamista toiminnoista ja mukautuksista:

  • Liiketoiminta- ja taloushallintoprosessit (perustietojen hallinta, kirjanpito, verkkolaskutus, ostolaskujen käsittely, projektinhallinta, pankkitoiminta, raportointi, jne.)
  • HR ja Palkat (HR-master, lomasuunnittelu, palkkamateriaali ja kirjanpito, liukumalaskenta)
  • Matka- ja kululaskenta (Bezala, luottokorttiyhteydet)
  • Analytiikka & BI (BI Book, automatisoitu raportointi NetSuitesta)
  • Asiakaskohtaiset integroinnit (verkkokauppa, ulkoinen varasto, alihankkijat, jne.)

Tätä kokonaisuutta kuvaamme termillä kokonaistoimitus. Ja näitä kokonaistoimituksia olemme toteuttaneet jo 70 eri toimialoilla toimiville yrityksille useisiin maihin. Jokainen yritys on erilainen ja otamme sen huomioon kaikessa työssämme. Kokemuksemme avulla löydämme kuitenkin asiakkaistamme yhtäläisyyksiä ja voimme käyttää hyväksi havaittuja ratkaisuja joustavasti kaikilla asiakkaillamme.

Kokonaistoimitukseen voi sisältyä myös taloushallinnon tai palkanlaskennan jatkuvia palveluita, joita tuottavat mm. NetSuiteen erikoistuneet kirjanpitäjämme. Osa yrityksistä tarvitsee tukea kasvuunsa kansainvälistymisen, yritysjärjestelyiden tai listautumisen keinoin, joihin tarjoamme resursseja ja apua tarpeen mukaan.

ERP-projektiin liittyvien asioiden hankinta yhdeltä kumppanilta on yksinkertaista ja kannattavaa: "NetSuiten kehittäminen on huomattavasti parempaa ja helpompaa kun kokonaisuus on yhden tiimin harteilla. Esimerkiksi tarjoamalla yritykselle globaalisti myös talouspalvelut, saamme paljon syvemmän näkemyksen asiakkaan liiketoiminnasta ja sen tilasta. Mikäli NetSuiteen liittyvät palvelut tulevat usealta palveluntarjoajalta, vastuunjako hankaloituu usein vaikuttaen projektin toteutukseen." - Riku Venno, 15 vuoden kokemuksen omaava ERP-asiantuntija.

Millaisia liiketoiminnan haasteita Greenstep on ratkaissut asiakkailleen NetSuiten avulla?

Case Oura:

Yksi Greenstepin NetSuite-asiakkaista on älysormuksia tuottava Oura, jonka tilausten määrä kasvoi räjähdysmäisesti vuonna 2018. Ouran kansainvälistyessä ja tilauskannan kasvaessa toiminnanohjausjärjestelmän valinta nousi keskeisesti tapetille. Greenstepin suosituksesta Oura otti käyttöönsä NetSuiten. Greenstep on avustanut Oura Healthia sen käyttöönotossa ja kehittämisessä. Sen lisäksi Oura luottaa Greenstepiin käsiin myös kirjanpitonsa ja palkanlaskentansa.

Oura Healthin CFO:n Mikko Kärkkäisen mukaan NetSuite oli nappivalinta Ouran toiminnanohjausjärjestelmäksi.

"Tarvitsimme ERP:in kipeästi ja sen käyttöönotolle oli kiireinen aikataulu. Greenstep auttoi meitä valitsemaan oikeat prosessit ja kustomoimaan NetSuiten tarpeisiimme. Olemme olleet erityisen vaikuttuneita nopeudesta ja ketteryydestä, jolla Greenstep on toteuttanut NetSuiteen liittyvät palvelut. Emme olisi voineet kasvaa näin nopeasti ilman Greenstepin apua", kertoo Mikko Kärkkäinen.

Katso koko asiakastarina.

Case HappyorNot:

Toinen hyvä esimerkki Greenstepin NetSuite-asiakkaista on asiakkaiden ja työntekijöiden tyytyväisyyttä mittaava ja raportoiva data-analytiikan yritys HappyOrNot.

Merkittävän kasvun myötä HappyOrNot tarvitsi yhden järjestelmän, jonka avulla voitaisiin hallinnoida kaikkia taloudellisia toimintoja. Lisäksi he tarvitsivat kumppanin, joka voi tukea heitä kasvussa.

"Greenstep on uniikki yritys alallaan voidessaan tarjota meille tarpeidemme mukaisen järjestelmän ja lisäksi heillä on taloushallinnon osaaminen. Työn laatu on myös ollut erinomaista, mikä on vähentänyt hallinnollista työtä merkittävästi. Aiemmin kuukauden sulku saattoi viedä viikkoja, kun erilaiset tiedot kerättiin ja raportoitiin - nyt kyse on tunneista.

Säästämme paljon aikaa tässä hallinnollisessa työssä, ja myös johtomme on hyvin tyytyväinen, koska he näkevät kaikkien tytäryhtiöidemme ajantasaisen tilanteen yhdellä vilkaisulla. On hyvin tärkeää voida tehdä päätöksiä reaaliaikaiseen tietoon perustuen, eikä tietoon, joka on esimerkiksi kaksi tai kolme kuukautta vanhaa", kertoo HappyOrNotin Director of Business Services Esa Vasara.

Katso koko asiakastarina.


Lue lisää NetSuite-palveluistamme ja ota yhteyttä Riku Vennoon, mikäli kaipaat sparrailukaveria aiheen tiimoilta.