Verotukselliset ja juridiset kysymykset ovat erottamaton osa startupin matkaa

Startupin laki ja veroasiat

Startupeissa ja kasvuyrityksissä tapahtuu paljon tiukalla aikataululla, eikä ole lainkaan tavatonta, että pöytäkirjat, omistukset sekä osakeantien ja optio-ohjelmien rekisteröinnit ovat jääneet puolitiehen. Tärkeitä asiakirjoja voi myös puuttua kokonaan. Jos näitä lähdetään perästä penkomaan, on käsillä iso työ. Juridiset ja verotukselliset vaatimukset ratkeavat sekä mahdollisuudet avautuvat yrittäjän kannalta edullisimmin ja oikea-aikaisesti asiantuntija-avulla.

Jututimme laki-ja veropalveluidemme asiantuntijoita, jotka antoivat parhaat vinkkinsä kasvu- ja startup-yrityksille.

Miksi yrittäjä tarvitsee juridista ja verotuksellista asiantuntijatukea?

Startupeille ja kasvuyrityksille on tyypillistä, että koko ajan tapahtuu – ja paljon. Yhtiöitä pistetään pystyyn, omistajat vaihtuvat, sopimuksia tehdään ja rahoitusta hankitaan. Henkilöstöä on kuitenkin vain rajallisesti näitä asioita hoitamaan.

Vero- ja lakiasiantuntijat tuovat tarvittavan avun joustavalla ja kustannustehokkaalla mallilla. Asiantuntijan tehtävä ei kuitenkaan ole kaivaa esiin esteitä kasvulle tai tuoda organisaatiolle ikävää “ei-onnistu-listaa".

Pointti on, että yrittäjä kertoo tavoitteistaan pitkällä aikavälillä, ja talouden, verotuksen ja juridiikan asiantuntijat kertovat puolestaan, millaisin askelin tähän päästään. Kokonaisuudesta sovitaan yhdessä ja tavoitetta kohden mennään suunnitelluin toimenpitein. Silloin niin veroseuraamuksiin, viranomaismaksuihin kuin neuvontaan liittyvät kulut pysyvät hanskassa ja ovat ennustettavia.

Aikajänteet ovat monesti pitkiä. Hyvä asiantuntija pyrkii aina selvittämään asiakkaan tulevaisuuden suunnitelmat. Tänään tehdään vain, mitä tänään on pakko tehdä. Muutoin suunnitellaan tulevaisuuteen ja nähdään vuosien päähän, summaa veroasiantuntijamme.

Yrittäjä tarvitsee juridista ja verotuksellista osaamista poikkeuksetta. Tuurin varaan ei siis kannata jättäytyä.

Asiakirjat kuntoon ja ennakoi – startup- tai kasvuyrittäjän resepti menestykseen laki- ja verorintamalla

Hallituksen pöytäkirjat, yhtiökokouksien pöytäkirjat ja sopimukset. Yritysjuristin ykkösneuvo liittyy paperitöihin. Ne tulee tehdä alusta asti kunnolla.

Startupeissa ja kasvuyrityksissä tapahtuu paljon tiukalla aikataululla, eikä ole lainkaan tavatonta, että pöytäkirjat, omistukset sekä osakeantien ja optio-ohjelmien rekisteröinnit ovat jääneet puolitiehen. Asiakirjoja, rekisteröintejä, veroilmoituksia ja tilinpäätöksiä voi myös puuttua kokonaan. Jos näitä lähdetään perästä penkomaan, on käsillä iso työ.

Virheiden jälkikäteen korjaaminen voi tuntua siltä, kuin isoon avohaavaan laittaisi pienen laastarin. Ehjää ei enää välttämättä saa.

Peräänkuulutan uskallusta ottaa asiantuntija tarpeeksi aikaisessa vaiheessa mukaan. Se on toki kustannus, mutta todennäköisesti pienempi kuin siinä kohtaa, kun epäselvyyksiä ja jopa veronkorotuksia joudutaan myöhemmin tarkastelemaan, kuvailee lakiasiantuntijamme.

Transaktioilla on verovaikutuksia. Jos niitä ei selvitetä ja mietitä etukäteen, eivät ne välttämättä tule vastaan seuraavaksi vasta kuin verotarkastuksessa tai säännöllisessä verotuksessa. Ne ovat ikäviä yllätyksiä, eikä niihin ole välttämättä edes varauduttu, muistuttaa veropuolen asiantuntija, ja jatkaa:

– Tämän nostaisin kasvuyrittäjille aivan ykkösasiaksi. Ole ajoissa, ja kysy ennen kuin teet. On kalliimpaa korjata virheitä jälkikäteen. Asiantuntijalle niin sanotusti etukäteen maksettu tonni vastaa yleensä jälkikäteen maksettua viittä tonnia. Toki autamme jälkikäteen korjaamisessa – ja teemme sitä paljon – mutta kaikille osapuolille parasta on kun transaktiot tai muutostilanteet, joilla on verotuksellisia tai juridisia vaikutuksia, suunnitellaan etukäteen.

Suunnitelmallisen tekemisen kautta laki- ja veroasiantuntijat voivat antaa parhaan tukensa esimerkiksi rakennejärjestelyihin, omistusrakenteiden suunnitteluun, erilaisiin muutostilanteisiin, henkilöstön palkitsemiseen ja osakassopimuksiin.

Jos aiot rakentaa yritystoimintaasi siten, että voisit myydä sen 10 vuoden päästä, olisi esimerkiksi omistusrakenne ihanteellista järjestää jo tänään niin, että yrityskaupan voi hoitaa järkevästi ja verotehokkaasti.

Uutuutena laki- ja verotiimimme ovat räätälöineet startupien alkutaipaleelle tarkoitetun palvelupaketin, jossa asiantuntijamme tarkistavat kerralla, että tärkeät asiakirjat ovat kunnossa ja veroasiat optimoitu.

Miten laki- ja veroasioissa pysyy parhaiten kärryillä?

Verotus ja juridiset kysymykset edellyttävät syväosaamista. Ja kuten todettua, yrittäjän pöydällä on monia muitakin asioita. Kärryillä pysyminen – ennakointi ja suunnitelmallisuus – voivat siis aivan luonnollisesti jäädä taka-alalle.

Asiantuntijoidemme mukaan paras vinkki tähän tilanteeseen on yksinkertaisesti kysyä neuvoa. Ja neuvoa on helpompaa kysyä, kun hankkii itselleen luotettavan keskustelukumppanin ja sparraajan.

Työntekijämme ovat todella ammattitaitoisia, sillä asiakkaamme ovat monimuotoisia ja erityisosaamista edellyttäviä. Meiltä voi matalalla kynnyksellä tiedustella, mitä eri näkökulmia ja huomioitavia asioita suunnitteilla oleviin tai mahdollisesti tulevaisuudessa realisoituviin tilanteisiin liittyy. Kysyminen ei vielä tarkoita, että ostaa palvelua.

Asiakkaamme voi esimerkiksi miettiä, onko hänen nykyinen yritysrakenteensa järkevä. Tästä voidaan herätellä meillä sisäisesti keskustelu eri alueiden asiantuntijoiden kesken ja tehdä asiakkaalle ehdotus tutustuttavaksi.

Olennaista on, että eri alueiden spesialistien pitää olla mielellään jo alkusuunnitteluvaiheessa mukana, jotta saadaan optimaalinen ja toteuttamiskelpoinen lopputulos.

Laki- ja veropalveluita joustavasti ja ketterästi

Greenstepin asiakaskuntaan kuuluu yli 2000 organisaatiota. Tähän joukkoon mahtuu paljon pieniä ja keskisuuria startup ja -kasvuyrityksiä, joilla ei ole omaa lakiosastoa tai veroasiantuntijaa. Siksi tähänkin kysyntään haluamme vastata laadukkaasti ja parhaalla asiantuntijuudella.

Olemme pieni toimija juridiikan alueella ja kuluneesta ilmaisusta huolimatta joustavia, ketteriä ja nopeita. Meitä on helppo lähestyä ja ymmärrämme, että kulujen pitää pysyä tilanteeseen nähden oikealla tasolla.

Vahvuutemme on, että saamme jokaiseen toimeksiantoomme jokaiselta eri alalta asiantuntijan mukaan joustavasti. Palvelemme asiakasta aina kokonaisvaltaisesti. Otamme niin talouden, verotuksen kuin lain huomioon. Voimme tehdä tämän kaiken korkealla tasolla, ja nivoa sen yhteen kokonaisuuteen, jonka asiakas saa. Tämän vuoksi yrittäjän kannattaa kääntyä juuri meidän puoleen!



Kaivataanko teidän organisaatiossanne apua vero- tai lakiasioiden tarkasteluun? Ole meihin yhteydessä matalalla kynnyksellä, autamme mielellämme kertaluontoisissakin tarpeissa! Voit myös varata kanssamme maksuttoman tapaamisen, jossa pääsemme keskustelemaan tilanteestanne ja siitä, miten voisimme olla tukenanne.