Interim Business Controllerimme mahdollistamassa onnistunutta järjestelmävaihdosta
Globaalissa teollisuusyhtiössä käynnistyi merkittävä ERP-hanke, joka vaati yhtiön parhaiden talousasiantuntijoiden täysipäiväistä panostusta. Greenstepin kokenut asiantuntija astui Business Controller -rooliin, varmistaen talouden prosessien sujuvuuden projektin aikana. Tämä yhteistyö vapautti asiakkaalle aikaa tärkeän projektin toteuttamiseen ja oli sitä kautta yksi osatekijä onnistuneessa järjestelmävaihdoksessa. Projekti eteni sujuvasti, kun interim-controllerin rooli jatkui käyttöönottovaiheen yli, varmistaen kriittisten prosessimuutosten huolellisen toteutuksen ja asiakkaan oman controllerin sujuvan siirtymisen takaisin tehtäväänsä.
Globaalisti toimivassa teollisuusyhtiössä oli käynnissä SAP S/4 HANA -projekti. Kyseessä oli yhtiölle erittäin merkittävä ERP-hanke, joka vaativuudessaan ja mittavuudessaan vaati huomattavaa ajankäyttöä ja myös yhtiön parhaiden talouden asiantuntijoiden paneutumista tehtävään täysipäiväisesti. Greenstepiltä löytyi kokenut asiantuntija asiakasyrityksen Business Controller -rooliin projektin ajaksi huolehtimaan talouden normaalien prosessien, kuten ennustamisen, raportoinnin ja budjetoinnin sujuvuudesta. Samalla yhtiön sisäisesti voitiin tarjota omalle taloustiimille mielenkiintoinen ja haastava mahdollisuus projektissa ja ennen kaikkea varmistaa, että nykyjärjestelmän ja -prosessit parhaiten tuntevat henkilöt voivat tuoda kokemuksensa ja osaamisensa projektiin. Greenstepin asiantuntija astui controller-rooliin aluksi osa-aikaisesti hyvissä ajoin heti projektin alkuvaiheessa, jolloin ehdittiin tehdä huolellinen perehdytys ja tehtävien siirto. Projektin lähdettyä kunnolla käyntiin sopimus muutettiin kokoaikaiseksi interim-palveluksi.
Menestyksekkään järjestelmävaihdoksen yhdeksi osatekijäksi tunnistettiin legacy-järjestelmän ja datan syvällinen tunteminen, ja tämän osaamisen saaminen projektiin vaati ajan vapauttamista arkirutiineilta. Interim-controllerina roolin ottaminen oli helppoa ja nopeaa, kun perehtymiselle oli varattu aikaa ja yhteistyö projektitiimin kanssa oli tiivistä koko hankkeen ajan. Interim-roolia jatkettiin vielä käyttöönottovaiheen yli, jotta kriittinen ylimenokausi ja tarvittavat prosessimuutokset yhdessä muun organisaation kanssa voitiin hoitaa huolellisesti loppuun saakka. Kun arki uudessa SAP:ssa asettui uomiinsa ja uudet roolitukset asiakkaalla oli muotoiltu, tehtiin vielä perehdytys projektin aikana roolissa ja tehtävissä tapahtuneisiin muutoksiin jotta asiakkaan oman controllerin oli helppo ottaa rooli takaisin haltuunsa.
Julkaistu 08.11.2024