Målsamtal / Utvecklingssamtal

Syftet med mål- och utvecklingssamtal är att identifiera den anställdes motivation, styrkor och utvecklingsområden – samt att skapa en gemensam syn på vart man är på väg och hur man når fram dit.

Enligt undersökningar lämnar anställda ett företag av följande orsaker:

  • 45% upplever att de inte blir sedda/hörda
  • 31% lämnar ett företag på grund av dåligt ledarskap
  • 35% uppger att det handlar om att det finns hinder för att avancera inom företaget
  • Utvecklingsmöjligheter lyfts även fram som en central orsak.

Processen för mål- och utvecklingssamtal skapas och implementeras i organisationen genom ett samarbete mellan ledningen och teamledarna. En av Greensteps HR-konsulter ansvarar för genomförandet av målsamtalsprocessen och som metoder används Kick Off, workshops och diskussioner. Kick Off och workshopparna hålls enligt överenskommelse hos kunden eller på distans. Vid förberedelsen av workshopparna använder Greenstep material som kunden skickat på förhand.

En lyckad måldiskussion/utvecklingssamtal:

  • Säger något om de anställdas motivation.
  • Hjälper till att identifiera teamets styrkor och utvecklingspotential.
  • Ger den anställde en bild om framtiden och skapar ett band till företaget samt.
  • Utvecklar genuint företaget, då man lyckas utveckla både individen och teamet.

Varför behövs målsamtal och utvecklingssamtal?

  • En kontinuerlig utveckling är en förutsättning för framgång för vilket företag som helst. Företaget utvecklas när dess personal utvecklas.
  • En motiverad medarbetare ger kunderna en bättre service, vilket stärker förtroendet mellan kunden och företaget. Detta förtroende resulterar i att lojala kunder väljer att återkomma.

Inom företag som har en fungerande process för måldiskussioner:

  • Gör man bättre resultat med lojala kunder.
  • Vet de anställda vilken roll de har inom företaget och agerar enligt företagets värden.
  • Är de anställda mer motiverade och lojala, vilket leder till att företagets personalomsättning minskar.