Tavoitekeskustelut / Kehityskeskustelut

Tavoite- ja kehityskeskustelun tarkoituksena on tunnistaa työntekijän motivaatio, vahvuudet ja kehityskohdat sekä luoda yhteistä näkemystä siitä, mihin ollaan menossa ja miten sinne päästään.

Organisaatioista lähdetään tutkitusti mm. seuraavien syiden takia:

  • 45 % kokee, ettei heitä huomioida tarpeeksi
  • 31 % lähtee yrityksestä huonon johtamisen vuoksi
  • 35 %:n kohdalla syyt liittyvät käytäntöihin, jotka estävät etenemistä
  • Myös kehittymismahdollisuudet nousevat usein yhdeksi keskeiseksi syyksi

Tavoite- ja kehityskeskusteluprosessi luodaan ja juurrutetaan organisaatioon yhteistyössä johdon ja tiiminvetäjien kanssa. Menetelminä projektissa ovat Kick Off, työpajat sekä sparraus. Prosessin jalkautuksen toteutuksesta vastaa nimetty Greenstepin HR-konsultti. Kick Off sekä työpajat pidetään sopimuksen mukaan asiakkaan järjestämissä tiloissa tai etänä. Greenstep käyttää apunaan työpajojen valmistelussa asiakkaan etukäteen lähettämää materiaalia.

Onnistuessaan tavoite- ja kehityskeskustelu:

  • kertoo työntekijöiden motivaatiosta
  • auttaa tunnistamaan tiimin vahvuudet sekä kasvunpaikat
  • luo työntekijälle näkymää tulevaisuuteen ja sitouttaa yritykseen
  • aidosti kehittää yritystä, kun onnistutaan kehittämään yksilöä ja tiimiä

Miksi tarvitsemme tavoite- sekä kehityskeskusteluja?

  • Jatkuva kehittyminen on mille tahansa yritykselle menestyksen edellytys. Yritys kehittyy, kun sen osaajat kehittyvät.
  • Motivoitunut työntekijä palvelee asiakkaitaan paremmin ja siten ylläpitää luottamusta asiakkaan ja yrityksen välillä. Sitoutunut asiakas ostaa uudelleen.

Yrityksissä, joissa on toimiva tavoitekeskusteluprosessi:

  • tehdään parempaa tulosta sitoutuneiden asiakkaiden kanssa
  • työntekijät tietävät oman roolinsa yrityksen strategiassa ja visiossa ja toimivat yrityksen arvojen mukaisesti
  • työntekijät ovat motivoituneempia ja sitoutuneempia, jonka seurauksena yrityksen vaihtuvuus pienenee