Tavoite- ja kehityskeskustelun tarkoituksena on tunnistaa työntekijän motivaatio, vahvuudet ja kehityskohdat sekä luoda yhteistä näkemystä siitä, mihin ollaan menossa ja miten sinne päästään.
Organisaatioista lähdetään tutkitusti mm. seuraavien syiden takia:
- 45 % kokee, ettei heitä huomioida tarpeeksi
- 31 % lähtee yrityksestä huonon johtamisen vuoksi
- 35 %:n kohdalla syyt liittyvät käytäntöihin, jotka estävät etenemistä
- Myös kehittymismahdollisuudet nousevat usein yhdeksi keskeiseksi syyksi
Tavoite- ja kehityskeskusteluprosessi luodaan ja juurrutetaan organisaatioon yhteistyössä johdon ja tiiminvetäjien kanssa. Menetelminä projektissa ovat Kick Off, työpajat sekä sparraus. Prosessin jalkautuksen toteutuksesta vastaa nimetty Greenstepin HR-konsultti. Kick Off sekä työpajat pidetään sopimuksen mukaan asiakkaan järjestämissä tiloissa tai etänä. Greenstep käyttää apunaan työpajojen valmistelussa asiakkaan etukäteen lähettämää materiaalia.
Onnistuessaan tavoite- ja kehityskeskustelu:
- kertoo työntekijöiden motivaatiosta
- auttaa tunnistamaan tiimin vahvuudet sekä kasvunpaikat
- luo työntekijälle näkymää tulevaisuuteen ja sitouttaa yritykseen
- aidosti kehittää yritystä, kun onnistutaan kehittämään yksilöä ja tiimiä
Miksi tarvitsemme tavoite- sekä kehityskeskusteluja?
- Jatkuva kehittyminen on mille tahansa yritykselle menestyksen edellytys. Yritys kehittyy, kun sen osaajat kehittyvät.
- Motivoitunut työntekijä palvelee asiakkaitaan paremmin ja siten ylläpitää luottamusta asiakkaan ja yrityksen välillä. Sitoutunut asiakas ostaa uudelleen.
Yrityksissä, joissa on toimiva tavoitekeskusteluprosessi:
- tehdään parempaa tulosta sitoutuneiden asiakkaiden kanssa
- työntekijät tietävät oman roolinsa yrityksen strategiassa ja visiossa ja toimivat yrityksen arvojen mukaisesti
- työntekijät ovat motivoituneempia ja sitoutuneempia, jonka seurauksena yrityksen vaihtuvuus pienenee