Haluaisitko sinäkin yhä sitoutuneempia työntekijöitä organisaatioosi? Työntekijäkokemuksen kehittäminen ja johtaminen kiteytyy kulttuuriin eli yrityksen arvoihin, toimintatapoihin, johtamiskäytäntöihin ja viestintään.
Työntekijäkokemus on tyytyväisen työyhteisön mittari
Työntekijäkokemus kattaa kaiken sen, mitä työntekijät kokevat työpaikallaan, alkaen rekrytoinnista aina työsuhteen päättymiseen.
Innostava työntekijäkokemus näkyy laadukkaana asiakaskokemuksena ja vaikuttaa positiivisesti yrityksen tulokseen sekä tuottavuuteen. Työntekijäkokemukseen panostavissa yrityksissä on tutkitusti sitoutuneempi henkilöstö sekä sen myötä myös korkeampi kannattavuus kuin verrokkiyrityksissä.
Miten kehittää työntekijäkokemusta?
Työntekijäkokemuksen kehittämisprojektin tavoite on tunnistaa miten, missä ja milloin työnantaja voi tarjota lisäarvoa työntekijöille ja tämän kautta varmistaa työntekijöiden sitoutuminen ja yrityksen kasvu. Projektin keskiössä on työnantajalupaus (EVP, Employer Value Proposition), joka kertoo:
- mitä osaajat saavat vastikkeeksi työpanoksestaan
- miksi osaaja valitsee yrityksen
- kuinka yritys palvelee työntekijöitä ja kuinka työntekijä yritystä
Työntekijäkokemuksen kehittämisprojektin lopputuloksena määritellään yrityksen työnantajalupaus ja tehdään konkreettinen suunnitelma siitä, miten työntekijäkokemusta johdetaan koko työsuhteen elinkaaren läpi.