Paulan tie tilintarkastajasta myyntijohtajaksi - “Yhdessä tekemällä saadaan hienoja asioita aikaiseksi.”

Paula easy working

Vuoden 2023 loppu toi mukanaan uusia tuulia Greenstepin myynnin tekemiseen, kun aiemmin asiakkuuksien ja myynnin parissa toiminut Paula Roima otti vetovastuun aktiivisesta ja monipuolisesta myynnin tiimistä.

Keväällä 2023 Greenstepille siirtyneen Paulan taustat ovat vahvasti tilintarkastuspuolella, joten mistä kiinnostus ja osaaminen myyntiin oikein syntyy?

– Olen aina ollut innokas oppimaan ja opiskelemaan uusia asioita myös omalla ajalla. Myynnissä kiehtoo se, että et ole koskaan valmis etkä voi koskaan tietää kaikkea. Rakastan myös ihmisten kanssa työskentelyä ja uusien keskustelujen aloittamista uusien ihmisten kanssa, tietämättä mihin se voikaan johtaa!

    Palataan kuitenkin hieman taaksepäin, nimittäin Paulan tilintarkastajan uran alkuun. Uran, jolle hän päätyi hieman vahingossa.

    – Molemmat vanhempani ovat tilintarkastajia, mutta minun ei itse pitänyt päätyä alalle. Suoritin kuitenkin opintojen loppupuolella työharjoittelujakson eräässä Big 4 -tilitoimistossa ja päädyin jäämään sinne pidemmäksi aikaa. Työssä saadut opit itsensä ja toisten johtamiseen ja oman substanssiosaamisen määrätietoiseen kehittämiseen tuottavat hedelmää edelleen.

      Paula hyppäsi myynnin syvään päätyyn vuonna 2014, kun hän aloitti yrittäjänä omassa tilintarkastusyrityksessään.

      – Yrittäjyys oli todella hienoa. Jatkoin edelleen tilintarkastajana, mutta pääsin hetimmiten rekrytoimaan ihmisiä ja kasvattamaan omaa asiakaskuntaa. Viihdyin yrittäjänä erittäin hyvin, mutta kun kasvun rajat tulivat vastaan, päädyin yhdistämään voimani suuremman yhtiön kanssa.

        Sano rohkeasti ”Kyllä” mahdollisuuksille

        Paulan ja Greenstepin polut yhdistyivät keväällä 2023. Kuten aiemmin Paulan uralla, myös tähän uuteen alkuun liittyi yllätyksellisiä elementtejä.

        – Greenstep oli tullut itselleni tutuksi oman asiakaskuntani kautta ja minulla oli tuttuja, jotka työskentelivät talossa. Sain vinkin työtilaisuudesta ja päädyin hakemaan paikkaa. Minua ei palkattu hakemaani paikkaan, vaan minulle räätälöitiin rooli, jossa yhdistyi CFO- ja myynnin osaaminen. Päivääkään en CFO-töitä kuitenkaan ehtinyt tekemään, kun myynti vei mukanaan ja viimeisimpänä käänteenä aloitin myyntijohtajan roolissa.

          Rohkeus tarttua mahdollisuuksiin ja aukeneviin tilaisuuksiin on kannattanut.

          – Ei tämä ura ole mennyt ihan lapsuuden unelmien mukaan, sillä minusta piti tulla eläinlääkäri! Mutta ammattimyynti pitää sisällään kaikkia niitä asioita, joista olen aina pitänyt, eli johtamista, käytännönläheistä tekemistä, keskustelua yritysten ylimmän johdon kanssa, rekrytointeja sekä liiketoiminnan kehittämistä.

            Paula Roima kokee, että pitkä tausta tilintarkastuksen parissa antaa paljon eväitä menestyä myös myynnin parissa.

            – Tilintarkastus on erittäin kovaa ja säädeltyä työtä, joka vaatii paljon joustavuutta henkilökohtaisesti. Se on myös näköalapaikka businekseen ja erilaisiin liiketoimintamalleihin ja itselleni kävikin niin, että rakastuin liiketoimintaan ja sen kehittämiseen.

            – Tilintarkastuksessa, kuten myynnissäkin, ihmiskeskeisyys on avainasemassa. Oli kyseessä sitten oman tiimin jäsenet tai asiakkaat, niin heidän auttamisensa ja tukemisensa on aina yhtä hienoa.

            Vaikka olisit kuinka hyvä ja osaava tyyppi tahansa, niin yksin et saa parhaita tuloksia aikaiseksi. Uskon, että yhdessä tekemällä saadaan kaivettua esiin paras mahdollinen lisäarvo jokaisessa tilanteessa.

            Paula uskoo, että ihmisläheisellä työotteella ja aidolla auttamisen halulla pärjää hyvin niin myynnissä, kuin elämässä yleisesti.

            – Kun teet parhaasi ihmisten eteen, yleensä siitä seuraa pitkäaikaisia ja antoisia ihmissuhteita ja sitä kautta myös liikesuhteita. Tilintarkastuspuolella ei ole tavatonta, että nämä suhteet kestävät kymmeniäkin vuosia. Vahva suhde ja vahva luottamus toiseen ihmiseen on aivan keskeisessä roolissa myynnissäkin – sinun täytyy voida luottaa siihen, että ketään ei vedätetä ja haeta nopeita voittoja, vaan aidosti ollaan etsimässä sitä parasta ja sopivinta ratkaisua.

              Luottamus itseen ja toisiin auttaa myös käsittelemään niitä vääjäämättömiä tappioita, joita myynnin pelikentillä tulee vastaan.

              – En itse pystyisi koskaan myymään mitään, mihin en itse uskoisi ja mikä ei olisi eettisesti oikein tai vastuullista. Tappioiden jälkeen on helpompi hyväksyä se, että tässä tapauksessa emme olleet se aidosti paras kumppani juuri tähän tilanteeseen tai tarpeeseen, kun tietää kuitenkin tehneensä itse kaiken avoimin kortein ja asiakkaan paras aidosti mielessä.

                Greenstepin kulttuuri ruokkii uusien toimintamallien kokeilua – myös myynnissä

                Greenstepin myyntitiimi on monipuolinen sekoitus kokemusta ja nuoruuden intoa. Ryhmän diversiteetti on suurta niin kokemuksen, taustojen, sukupuolien kuin lokaatioiden osalta. Osa tiimistä panostaa myyntityön ohella lisäksi erilaisiin liiketoiminnan ja tuotteiden kehittämistehtäviin, toiset suuntautuvat vahvasti itse myyntiprosessin, tarjousten ja muiden myynnin tukimateriaalien kehittämiseen.

                Paula Roima haluaa tuoda entistä enemmän kokeilevaa mentaliteettia Greenstepin myyntitiimiin.

                – Olen nähnyt urallani paljon erilaisia tapoja mallintaa liiketoimintaa ja saanut paljon ymmärrystä yhtiöiden ja niiden johtajien tarpeiden ymmärtämiseen. Pyrin tuomaan meille erilaisia tapoja tehdä myyntiä ja lisätä mm. oman intohimoni, eli teknologian (mm. tekoälyn) tuomia mahdollisuuksia myynnin tekemiseen.

                  Greenstepin myyntitiimissä menestymiseen vaaditaan oikeanlaista persoonaa.

                  – Toivon, että Greenstepin myyntiin hakeutuu ihmisiä, joilla on vahvaa substanssiosaamista talouden tai muiden Greenstepin liiketoiminta-alueiden osalta sekä isoa kiinnostusta johtajien agendalla oleviin teemoihin.

                  – Itse alan myyntikokemusta ei välttämättä edellytetä, sillä voimme valmentaa oikean ja hyvän tyypin timanttiseksi myyjäksi tälle alalle. Annan myös itse runsaasti arvoa henkilöille, jotka ovat pystyneet verkostoitumaan ja luomaan ympärilleen yhteisön, sillä se helpottaa uusien keskustelujen aloittamista.

                  Paula uskoo Greenstepin vahvaan brändiin nyt sekä tulevaisuudessa. Hän sanookin pohjan olevan enemmän kuin kunnossa tuleville Greenstepin myynnin ammattilaisille.

                  – Meidän brändi kantaa. Ihmiset ovat kiinnostuneita kuulemaan Greenstepin tarinasta ja palveluista lisää. Organisaatiollamme on vahvaa kokemusta myynnistä ja käytössä olevat työkalut ja toimintatavat ovat äärimmäisen kovaa luokkaa. Jatkuvan kehityksen malli takaa, että asia on näin myös jatkossa.

                  Greenstepin myyntitiimi on klassisesti, mutta aidosti, näköalapaikka moneen eri suuntaan. Kansainvälistymme, teemme uusia markkinavaltauksia ja innovoimme uusia liiketoimintakonsepteja. Olemme todella poikkeuksellinen alan toimija – tälle matkalle mukaan lähteminen tulee olemaan huikean jännittävää!