Vesa Aaltonen - Interim-CFO ei pääse työssään kyllästymään

Vesa Aaltonen CF On uratarina kuvitus

Kuinka Vesa Aaltonen päätyi taloushallinnon interim-ammattilaiseksi? Aaltonen kertoo mielenkiintoisesta urastaan ja siitä, miksi ei ole vieläkään hakenut 'normaaliin työhön'. Hän avaa myös interim-CFO:n tehtävien monipuolisuutta ja monia rooleja nimikkeen alla.

20 vuotta kokemusta, kaksi työnantajaa

Vesa Aaltonen aloitti uransa taloushallinnon parissa jo varhaisessa vaiheessa ja laskee, että hänellä on nyt 20 vuotta kokemusta taloushallinnon alalta. Aaltonen opiskeli Turun Kauppakorkeakoulussa, erikoistuen laskentatoimeen ja rahoitukseen. Hän oli opintojensa ohella laskentatoimen laitoksella myös harjoittelijana töissä, ja tutkijan ammatti oli hänelle myös vaihtoehto.

"En ole tehnyt suunnitelmallista uran edistämistä, mutta tiesin, että rahoitusasiat kiinnostivat. Kauppakorkeassa töissä ollessani rahoituksen professori olisi kovasti halunnut, että olisin jäänyt tutkijaksi yliopistolle. Se jäi kyllä hyvin mieleen kun kerroin, että lähden PwC:lle töihin. Sanotaan näin, että ei hän ihan hirveästi peitellyt sitä pettymystä. Kuitenkin päätin jättää yliopistomaailman sukeltaakseni syvemmälle rahoitukseen.", Aaltonen kertoo.

PwC:llä Vesa aloitti ’kisällinä’ Turun toimistolla, jossa hän vietti muutaman kuukauden, kunnes löytyi itseä kiinnostava rahoitukseen keskittyvä tiimi Helsingistä, Treasury Assurance, joka keskittyi yritysten rahoitustoimintojen tarkastukseen. Kaksi vuotta kuudesta PwC-vuodestaan Aaltonen vietti Brysselissä ulkomaan komennuksella. Brysselissä hän pääsi kokemaan suuremmat, kansainväliset yritykset ja sai uudenlaista näkemystä konsulttityöhön.

”Oli mielenkiintoista päästä reippaasti kansainvälisempiä piireihin, jossa kohtasivat Euroopan parhaat osaajat. Ja se toi omaankin tekemiseen paljon lisää. Lähdin ulkomaille osaaminen edellä, en hiekkarannat mielessä.”, Hän kertoo halustaan siirtyä Eurooppaan.

”Tuli sellainen olo, että Suomi on pieni paikka! Kaikki oli Brysselissä isompaa. Toimeksiannot olivat isompia, asiakkaat olivat isompia ja konkreettisesti laskut olivat paljon isompia. Osaamistaso oli myös kovempaa ja itse havaitsin erona sen, että Suomessa ei ole totuttu samassa mittakaavassa käyttämään konsultti-palveluita.”, Aaltonen jatkaa.

Tilintarkastusalan regulaation muutosten myötä Aaltosen työnkuva muuttui hänelle itselleen vähemmän kiinnostavaan suuntaan.

”Tavallaan tuntui siltä, että menee liikaa aikaa hallinnollisiin töihin. Kaipasin muutosta.”

Greenstep oli pikkuruinen start-up vuonna 2011 ja Aaltonen tunsi Greenstepin CFO-tiimin vetäjänä toimivan Juho Pietilänahon. Greenstepin pikkujouluissa hän tapasin perustaja Tore Teirin ensikertaa ja vakuuttui tämän ajatuksista ja business-filosofiasta. Kyseessä ei kuitenkaan ollut päivän päätös.

”Aika pitkään mietin, että uskallanko hypätä mukaan. Mutta iloisesti tämä 13 vuotta on mennyt, olen ollut tyytyväinen päätökseen.”

Matka Interim-CFO:ksi

Aaltosen suuryritys-tausta avasi tekemistä taloushallinnon asiantuntijana interim-toimeksiannoissa Greenstepillä.

”Olin ensimmäisten joukossa toteuttamassa interim-toimeksiantoja Greenstepillä. Sen piirissä olen päässyt tekemään konkreettisella tasolla paljon. Tulemme usein osaksi asiakkaan tiimiä ja toimimme muun muassa heidän tiloissaan. Näin pääsee helpommin kulttuuriin ja keskusteluihin sisälle.”, hän kertoo.

Greenstepin Interim-tehtävänannot olivat hyvin erilaisia hänen edellisiin konsultti-toimeksiantoihinsa verrattuna.

"Mentiin tekemään operatiivisia tehtäviä asiakkaan toimistolle, heidän uutena työntekijänään. On ollut tyydyttävää päästä näkemään oman työn hedelmää arkisella tasolla. Kyllä se motivoi. Olen tykännyt tosi paljon siitä.", Aaltonen kuvailee.

"Työtapa on suurin syy siihen, miksi en ole vielä tähän päiväänkään mennessä hakeutunut ’normaaliin työhön’ ja vakituiseen rooliin. Interim-keikkojen kautta näen paljon enemmän yrityksiä kuin mitä muuten näkisin."

Tehtävien moninaisuus

Interim CFO:n rooli on monipuolinen ja vaativa. Vesa Aaltonen on toiminut tehtävissä, joissa hänen on täytynyt nopeasti ymmärtää yrityksen taloudellinen tila ja kehittää strategioita sen parantamiseksi. Tämä vaatii kykyä analysoida suuria tietomääriä ja tehdä päätöksiä, jotka tukevat yrityksen pitkän aikavälin tavoitteita.

Aaltonen on myös päässyt toimimaan monien eri titteleiden alle, esimerkiksi Senior controller, Finance Director/VP Finance, Team lead finance systems, Talouden kehittämispäällikkö, Konsultti, Projektipäällikkö ja Treasury manager. Hän sanoo päivien olevan hyvin erilaisia, eikä kahta samanlaista löydy, mutta tehtävissä kuitenkin yhdistyvät ainakin;

  1. Raportointi, analysointi, ennustaminen.
  2. Johtoryhmätyöskentely, tiimin johtaminen.
  3. Ongelmien ratkominen, ideointi, suunnittelu.
  4. Kommunikointi, palaverien järjestäminen ja niiden vetäminen.
  5. Kokonaisuuksien hahmottaminen ja juurisyiden löytäminen.

Tehtäviin kuuluu usein myös talousprosessien kokonaisvaltainen uudistaminen ja tehostaminen. Työssä on tärkeää tunnistaa kehityskohteita ja implementoida muutoksia, jotka parantavat yrityksen taloudellista suorituskykyä. Tämä vaatii paitsi teknistä osaamista myös vahvoja johtamistaitoja.

Aaltonen on päätynyt tekemään paljon kehityspainotteisia projekteja, mutta heidän tiiminsä tekee myös esimerkiksi vanhempainvapaiden sijaisuuksia ja auttaa yrityksiä eteenpäin vaikeista taloustilanteista tai muutosvaiheissa. Vesa näkee interim-ammattilaisen erityisesti tukemassa liiketoiminnan johtamista faktojen ja lukujen pohjalta sekä luomassa selkeyttä, samalla huolehtien riskien hallinnasta. Interim-asiantuntija haastaa myös konsensusta ja tuo ulkopuolista näkemystä.

Muutoksen hallinta on tärkeä osa interim CFO:n tehtäviä. Aaltonen on ollut mukana useissa muutosprojekteissa, joissa hänen on täytynyt navigoida monimutkaisissa tilanteissa ja varmistaa, että muutokset toteutetaan tehokkaasti ja vaikuttavasti. Hän on usein mukana rekrytointiprosessissa, kun vakituista tekijää aletaan etsiä.

"Välillä korvaavaa tekijää on hankalampi löytää ja yritys päättää jatkaa interim-asiantuntijan toimeksiantoa. Vakituisen henkilön löydyttyä saattaa toimeksianto jatkua vielä kehitysprojektin tai muun roolin muodossa. Kannattaakin pitää mielessä, että interim-asiantuntijan lisäarvo on usein huipussaan ensimmäisten kuukausien jälkeen, kun yrityksen kulttuuri, ihmiset, prosessit ja liiketoiminta ovat tulleet tutuiksi."